Népszava, the social democratic daily, is in socialist hands again

Among the many pieces of bad news both inside and outside of Hungary, I am happy to report a good piece of news. It looks as if Népszava, Hungary’s oldest continuously published newspaper, has been saved. The paper was struggling financially because it received practically no advertisement from either government or private sources. The Orbán government systematically punishes independent media outlets, and private companies heavily dependent on the government’s goodwill are afraid to appear as sponsors.

Népszava was originally the official paper of the Magyarországi Szociáldemokrata Párt (MSZDP). After the communist takeover in 1948, it was relegated to being the paper of the Hungarian trade unions. Since 2005 Népszava has described itself as a “social democratic daily.”

Next year Népszava will celebrate its 144th birthday, marking a long but often difficult life. Perhaps the most tragic event in its history was the murder of the paper’s editor-in-chief Béla Somogyi and his young assistant Béla Bacsó by officers of Miklós Horthy’s National Army in the fall of 1919. Between the two world wars the paper was often silenced because of its critical attitude toward the government. But there were also many triumphs. For example, when Endre Ady wrote a poem to the paper titled “Küldöm a frigy-ládát” (I am sending the Ark of the Covenant). Over the years Népszava had working relations with some of Hungary’s greatest writers and poets, like Endre Ady, Attila József, Gyula Juhász, and Mihály Babits. In 2003, when Népszava was 130 years old, Péter Németh, the current-editor-in-chief, put together a brief history of the paper which is available on the internet. It is hard to imagine Hungary without Népszava.

But let’s return to the recent woes of the paper. About four months ago we heard that Népszava had at last found a buyer. The story is complicated, as always seems to be the case with Hungarian business transactions. According to Magyar Nemzet, the publication rights of the paper were to be sold to Marquard Media International, a company headquartered in Switzerland. Marquard is already present in the Hungarian media market as the owner of Joy, Playboy, and Éva Magazin. Péter Németh, the editor-in-chief, was elated. “I know Jürg Marquard from my days at Magyar Hírlap,” Németh said, “and I find it inconceivable that he would purchase Népszava in order to shutter it,” referring, of course, to the demise of Népszabadság.

János Dési, the former deputy editor-in-chief of Népszava, wasn’t that optimistic. He remembered only too well that in the early 1990s Marquand managed to ruin the liberal Magyar Hírlap. According to Dési, for a few months after the purchase all was well, but then Marquard began pressuring the staff to move toward the right. Marquard didn’t seem to know anything about Hungarian politics because, during 1993 and early 1994, it was obvious that the right-of-center government would be very badly beaten at the forthcoming election. Yet Marquard insisted and fired Péter Németh, who was then the editor-in-chief of Magyar Hírlap. Soon after that Marquand sold Magyar Hírlap to János Fenyő, who, according to Dési, was the only good and caring owner of the paper until his murder by an unknown assailant in 1998.

Soon enough the story of the sale changed. It wasn’t Marquard Media that was buying Népszava but XXI Century Invest AG with headquarters in Liechtenstein. In the background, however, one could still find Jürg Marquard who, as it turned out, was one of the owners of the Liechtenstein company. XXI Century was buying not only Népszava but also Vasárnapi Hírek and Szabad Föld, a weekly that is still very popular among farmers. In the eighties it had at least half a million subscribers and, to my astonishment, its paid readership today is close to 130,000. It may reach as many as 400,000 people. Currently, all three papers are owned by Geomedia Kiadói Zrt.

Months went by. With the exception of the brief news item about the purchase by XXI Century nothing more was heard about the deal until today, when a statement appeared on Vasárnapi Hírek’s website. It announced that “in order to preserve the spirit of the remaining independent newspapers” the earlier contract with XXI Century Invest had been broken due to non-payment. Instead, the three papers were sold to Horizont Handels und Industrie AG with headquarters in Vienna. Horizont is owned by László Puch and Dénes Simon.

Puch’s name is well known because of the important positions he held in MSZP ever since 1992. He was the party’s strongman in Baranya County, he was a member of parliament between 1994 and 2014, and he became notorious as the treasurer of MSZP. Since political parties are inadequately funded in Hungary, a lot of most likely illegal funds flow into party coffers. In MSZP these funds were handled by Puch. About Dénes Simon I know only that he is a businessman who earlier worked as a “political expert” for MSZP. He is a very good friend and close business partner of Puch.

According to Antónia Rádai of Átlátszó, Geomedia discovered that XXI Century Invest’s lawyer is also the lawyer of András Tombor, who “lent” the money to Árpád Habony to start his Modern Media Group, which publishes 888.hu and Riposzt. That discovery must have frightened the few socialists with money. They decided to rescue the three publications, which as a package might actually be profitable because of Szabad Föld. Puch announced that the supervision of the company will remain in the hands of the current management of Geomedia. Otherwise, he is hoping that Népszava, by now the only left-wing daily in Hungary, will be able to expand its staff in the future, giving job opportunities to some of those unemployed journalists from the defunct Népszabadság.

This must be a nice Christmas present for the staffs of Népszava and Vasárnapi Hírek. Let’s hope that Népszava’s troubles are over for a while. At least one doesn’t have to worry about some Orbán stróman buying the paper for the sole purpose of destroying it.

December 20, 2016
Sort by:   newest | oldest | most voted
Guest

Nice to have some good news, Éva. Thank you for that.

Ferenc
Guest

Great, just before Christmas some positive news about independent Hungarian media.
PS: still curious what that Liechtenstein company had in mind, hopefully reporters can get more about it into the open.

Here you can watch what more the future might bring (as imagined by atlatszo a.o.):

Ferenc
Guest

As “Hungary Strengthens” (the propaganda slogan for 2017), any independent news needs immediate compensation, so the Nepszabadsag sign-board has been handed over (ahum, by who?) to the court hysterian’s ‘House of Terror’.
In good German: ZUM KOTZEN!!!! (disgusting!!)
http://www.facebook.com/terrorhazamuzeum/posts/1249230645137948
http://www.facebook.com/notes/n%C3%A9pszabi-szerkeszt%C5%91s%C3%A9g/terror/258084064607573

Ferenc
Guest

Now good news again: the staff of (former) Nepszabadsag asks (back) the publishing rights and usage of name of their paper. Current status: awaiting answer from Mediaworks……..
http://mno.hu/belfold/elkerik-a-nepszabadsag-kiadasi-jogait-1377526

Istvan
Guest

A leaked memo relating to the Defense priorities of the incoming Trump administration discussed on the Foreign Policy magazine will shock no one on this blog http://foreignpolicy.com/2016/12/20/russia-missing-from-trumps-top-defense-priorities-according-to-dod-memo/

Ann Raynd
Guest

Top defense priority should be the Democratic Party.

Alex Kuli
Guest

Liechtenstein? Wait, I thought the Orbanites despised offshore lovagok.

wpDiscuz