Tag Archives: DCLeaks

Viktor Orbán on his role at the European Council Summit

Yesterday I tried to make sense of a garbled newspaper article in Pesti Srácok giving details of allegedly newly discovered documents that implicate certain Hungarian nationals who are in the pay of George Soros, the sworn enemy of Viktor Orbán and his migration policy. As I pointed out, the documents actually surfaced in August 2016, but the powers-that-be deemed it necessary to reintroduce them to the public. A day after the appearance of the article, two government and party officials picked up the story and threatened members of NGOs that receive financial help from the Soros Foundation with investigation by the national security forces. A day later, on October 27, Viktor Orbán himself devoted part of his bi-weekly radio interview to the subject.

I will spend relatively little time on the part of the interview that dealt with George Soros’s network in Hungary because I discussed some of this yesterday on the basis of two press conferences, one given by Balázs Hidvéghi, Fidesz communication director, and the other by János Lázár, head of the prime minister’s office. Viktor Orbán made quite an issue of the alleged novelty of the documents. He acted as if the great news all over Europe was the release of these documents and that therefore one could not be surprised that eventually they found their way to Hungary. The truth is that these documents had been a topic of interest in the Hungarian parliamentary committee on national security in late September 2016. Deputy chairman Szilárd Németh (Fidesz) was greatly disturbed by what he read in the Hungarian press about the DCLeaks documents and suggested holding a meeting on it. So much for the truthfulness of the prime minister of Hungary.

Viktor Orbán distinguished several levels of influence of the Soros Network. We already know that he is convinced, or pretends to be convinced, that the whole European Commission is under the thumb and in the pocket of George Soros. Tibor Navracsics doesn’t know about Soros Plan, which only shows how well hidden it is. Then there is the European Parliament, where 226 members were identified as receptive to the ideals of the Open Society, including five Hungarian members from the opposition parties. He is particularly disturbed by the fact that a fair number of these people are members of LIBE (Committee on Civil Liberties, Justice and Home Affairs), including Péter Niedermüller of the Demokratikus Koalíció. This committee just lately passed a report that would impose mandatory migrant quotas and strip non-complying member states of funding. Viktor Orbán cannot do much about this. He is after those “who, according to the newly emerged documents, work in Brussels against the Hungarian government.” These people try to influence decision makers in order “to punish Hungary and force it to change its migrant policy.” As he put it, the Hungarian government “must find these people who through various channels manage to influence organs of the European Union, which eventually lead to legal proceedings against Hungary.” He, unlike Lázár, didn’t talk about journalists, but let’s not exclude the possibility of extending the investigation to members of the press, especially those who receive or used to receive money from the Soros Foundation. We have arrived at a new phase in the anti-Soros campaign. New attacks on NGOs–like Transparency International, the Helsinki Commission, and TASZ–are forthcoming.

More interesting for those of us interested in Viktor Orbán’s political ambitions on the international scene is the lecture he gave about the workings of the European Council and his own role in the process. Keep in mind that he attended a two-day summit on October 19-20 in Brussels and that, breaking his habit, he didn’t give a press conference to the three or four reporters who accompanied him to Brussels. Therefore, he most likely thought that a “report” on his attendance was in order.

Orbán explained to the Radio’s reporter that the politicians of the European Union are an overly refined, genteel lot who like to cover up disagreements. For example, after a summit the European Commission publishes a set of “conclusions.” If something is not in the “conclusions,” it doesn’t necessarily mean that it was not discussed, just that there was no agreement on the subject, he claimed. Thus, the EU is hiding what actually happens at these meetings.

There is a problem with this contention because it is clearly stated that “ahead of the European Council meeting, the President drafts guidelines for the conclusions. These are then discussed in the General Affairs Council and later adopted at the European Council meeting.” That is, there is a set of items which is given out ahead of time to the participants.

The conversation about the conclusions took an interesting turn. The reporter pointed out that the issue of compulsory quotas was not among the items in the conclusions. Orbán assumed that the reporter had concluded that the reason it was missing from the conclusion was a lack of consensus in the European Council. “Yes, you’re correct. I’ve been fighting for the last year and a half so that no item would ever appear in the ‘conclusions’ at the end of the negotiations of the prime ministers that would violate Hungarian sovereignty.” The implication is that the question of compulsory quotas was on the agenda but, thanks to Orbán’s strenuous efforts, no consensus was reached.

The European Council Summit in session

The European Council’s conclusions are public, so he could not ignore a crucial sentence: “The European Council welcomes the progress achieved so far on the reform of the Common European Asylum System and calls for further convergence towards an agreement which strikes the right balance between responsibility and solidarity and ensures resilience to future crises, in line with its June 2017 conclusions.” The Council will return to this point in December and “will seek to reach a consensus during the first half of 2018.”

Orbán in his interview claimed that during the session there was tremendous pressure on him “to compromise and agree to some kind of compulsory quota which might be part of a future general regulatory arrangement.” But he “managed to deflect this attempt.” Instead, however, of repeating his resolve to continue his fight in December, he simply said, “We will see.”

I have an additional reason to doubt that there was an extended and contentious debate over compulsory quotas. According to one of the diplomats present, the most important issue on the agenda was relations with Turkey. Those present spent altogether three hours on this one subject alone. It is hard to imagine that another highly-charged issue like compulsory quotas could be squeezed into the meeting, which had a very full agenda. It would be good to know exactly what happened, but I’m almost certain that no extended discussion of compulsory quotas took place at this particular summit.

October 28, 2017

Hungarian government warms up an old story: last year’s DCLeaks

Two days ago a garbled, close to incomprehensible, article appeared in Pesti Srácok, perhaps the most right-extremist organ of the Fidesz/Orbán government’s media empire. The article with great fanfare announced that Pesti Srácok had acquired documents about the activities and goals of billionaire George Soros that “surpass one’s wildest expectations.” The article alleges that there are a number of documents in the DCLeaks collection that “prove that the stock market shark has a stake in discrediting the Hungarian government.”

My first reaction was that the staff of Pesti Srácok got mixed up, took out the wrong file, and mistook 2016 for 2017. Because it was a little over a year ago that the Russian cyber-espionage group called Fancy Bear released on its website 2,576 files, mostly related to George Soros’ Open Society Foundation. Fancy Bear is apparently connected to GRU (Glavnoye razvedytel’noye upravleniye), Russia’s Main Intelligence Directorate. Soon afterward, several far-right websites, like tmn.today, zerohedge.com, and newstarget.com worked hard to portray some of these documents as evidence of the “evil plan” of Soros and his organizations to use the refugee crisis as an opportunity to manipulate immigration policies throughout the world.

In fact, most of the information revealed in the current article by Pesti Srácok is a rehash of earlier articles that appeared in right-wing English-language publications. Since the Soros documents are no longer available on the internet, it is hard to fathom why Pesti Srácok bothered to provide two non-functioning URLs as proof.

Why did Pesti Srácok dredge up this old story? My suspicion is that the article was ordered from above because the Orbán government had decided to accelerate the attacks on George Soros and his network. They needed a “reason” to tighten the screws and even go as far as ordering a full-fledged investigation by the ministry of interior, which is in charge of the national security services. So, I was somewhat amused at the naiveté of István Gusztos in Gépnarancs who believed that “the government had to react to this information that had reached the press.” Balázs Hidvéghi, the Fidesz spokesman, and János Lázár, head of the prime minister’s office, “had to join this despicable drivel.” I’m afraid the opposite is true.

One could spend days trying to track down the origins of this cut-and-paste job, and perhaps someone with lots of extra time and curiosity could write an essay on Fidesz’s manipulation of news on the basis of this one article. Practically every sentence, every quotation is suspect. It is hard to describe this hodgepodge of lies, misinformation, and irrelevant information that has nothing to do with Hungary, like the Soros Foundation’s support for the Baltimore Education Research Consortium or its lending a helping hand to the American Journalism Review in connection with the crisis in American journalism.

One section of the article might be of paramount importance as far as the Orbán government’s possible moves against Hungarian and foreign journalists are concerned. The subhead reads: “Bribed journalists and contracts to manipulate the media.” The example given was a contract with an alleged entrepreneur (vállalkozó), actually a research institute, called the Centre d’etudes et de recherches internationales “whose task was to prove ‘contrary opinions’ about French-Ukrainian relations. The contract also stated that the entrepreneur (sic) had to write press reviews.” The text that reads “to provide a brief account of how Russia has tried to influence the French debate on Ukraine through domestic actors and outlets” was interpreted as an instruction regarding the kind of information that should appear in the French press. After the description of the influence allegedly exerted on the French media, the article claims that similar “media purchases” were obtained in Germany, Spain, Italy, and Greece. The article naturally spent quite a bit of time on the Soros Foundation’s list of about 200 EP members who might be sympathetic to some of the ideas of the Open Society. This list, which is still available on the internet, is also old hat.

It was after the appearance of this article that Balázs Hidvéghi, communication director of Fidesz, announced that the government has “concrete proof that Brussels has fallen into the captivity of the Soros network.” Hidvéghi claimed that Soros gave $6 million to 90 different organizations to influence the decision-making process of the European Union. The Soros network specifically targets Hungary by supporting individuals who spread fake news about Hungary.

A few hours later János Lázár, during his regular Thursday afternoon press conference, talked about the same problem. The government wants to clarify whether the attempts by George Soros’s organization in Brussels touched—and if it did, how—the sovereignty of Hungary. The government should initiate an investigation into the “authenticity” of the DCLeaks documents, I can’t fathom why.  Sándor Pintér, minister of interior, is to prepare a memorandum on whether the transportation of migrants to the Hungarian border and the “siege of the Hungarian border” during the fall of 2015 was organized or accidental.

What the Hungarian government is really trying to prove is that the Soros network substantially influenced decision-making on the “forums of the European Union.” All those negative decisions, in the Hungarian government’s opinion, might have been “written on the computers of George Soros’s colleagues.” This could mean either members of the NGOs receiving money from the Soros Foundation or journalists. Here Lázár obliquely referred to the Pesti Srácok article which claimed that “Soros bought journalists and media sites in the interest of spreading his ideas.” As far as Hungary is concerned, Lázár pretty much accused Soros of paying journalists to write articles that show Hungary and the Hungarian government in a negative light.

This morning Viktor Orbán repeated some of the same accusations and gave misleading information about the DCLeaks documents during his regular bi-weekly interview on Magyar Rádió, but that deserves a separate post. For the time being, Hungarian and foreign journalists are not frightened. Both Bloomberg and The Financial Times published reports under the headlines “Hungary orders spies to target Soros ‘Empire’” and “Orban calls for Hungarian spy agencies to probe ‘Soros empire’ of NGOs.” And this is just the beginning.

October 27, 2017

What’s next? Expulsion of George Soros’s Open Society Foundation from Hungary?

A vicious media attack is underway in Hungary in the wake of the release of about 2,500 documents by hackers calling themselves DC Leaks. All of the documents are related to George Soros’s Open Society Foundation. The hackers describe Soros as “an architect and sponsor of almost every revolution and coup around the world for the last 25 years.” And, they continue, “the USA is thought to be a vampire due to him and his puppets…. His minions spill blood of millions and millions of people just to make him even more rich.” We may know nothing about the identity of the hackers, but we can say with confidence that whoever wrote this is not a native speaker of English.

The Hungarian right-wing media were ecstatic about this introduction to the leaked documents. And what a happy coincidence! George Soros has been a thorn in the side of the Hungarian government for some time over the refugee issue. Moreover, in the last few weeks the pro-government media has been having a heyday with stories about George Soros’s financial support of Hillary Clinton, whom the Orbán government does not want to see elected.

Journalists discovered a right-wing site called The Free Thought Project, which described “globalist Soros as Hillary Clinton’s Puppet Master.” The proof for this assertion is an e-mail from George Soros to Hillary Clinton dated January 23, 2011 in which Soros calls attention to political unrest in Albania that has produced fatalities. Soros thinks that the U.S. administration should convince Prime Minister Sali Berisha to appoint “a senior European official as mediator” and suggests three names, one of whom was actually chosen. Hence, claims the author of the article, Clinton is Soros’s puppet. Indirectly, U.S. foreign policy is being shaped by the billionaire financier.

puppet

Source: The Free Thought Project

In addition to this one letter discovered by DC Leaks, the Hungarian sleuths found a list of the grant recipients under Open Society’s “European Elections 2014 Project.” 444.hu received a grant of $49,500 to monitor possible election fraud at the 106 precincts in the 2014 national election. After this revelation, the attacks from the pro-government right-wing media came fast and furious. Pesti Srácok, which a few months ago was discovered to have received 1.5 million forints from the ministry of agriculture for a series of articles informing the public about the government’s land auctions and writing anti-Simicska articles, had the gall to attack 444.hu. Magyar Idők’s editorial on the subject can only be described as savage. The journalists of 444.hu are accused of “professionally executed treason.” They are described as being “kept” by foreign powers, antagonistic to the government of their homeland. “They have been bought by the kilo.” A right-wing blog claimed that “Gyurka Soros bought half the [Hungarian] left for the price of half a dinner.”

Although the juiciest item on the list was 444.hu, Index.hu also received 7.7 million forints for its regular column EUrológus Online, which informs the public on the politics of the European Union. The pro-government, anti-EU media might find such information unnecessary, but actually EUrológus is a very informative site.

Also on the list are important civic organizations like the Hungarian Helsinki Commission, Transparency International, the Eötvös Károly Institute, TASZ (Társaság a Szabadságjogokért), Political Capital Intézet, Media Diversity Institute, and Prospekt Műhely Alapítvány. The list of recipients and the size of the grants can be found in 888.hu.

All in all, “Uncle Gyuri,” as Jobbik’s internet news site calls Soros, spent $8 million to keep a few civic organizations alive, without whom government corruption cases and human rights abuses wouldn’t have been uncovered. Without them the Orbán government could have pursued its illegal activities without the public being any the wiser. Even if Péter Polt, the chief prosecutor, makes sure that nothing happens to corrupt government officials, at least, thanks to these hard-working and upright individuals in the service of democracy, Hungarians can learn about these cases.

Source: 888.hu

Source: 888.hu

Most Hungarian businessmen are dependent on the benevolence of the Orbán government. They dare not support any of these organizations for fear of being dropped from the list of companies that receive government orders. As for the media, the government generously supports right-wing newspapers and internet sites via advertising and government subscriptions. It can easily happen that a municipality orders 20 copies of Magyar Idők and Magyar Hírlap and none of the opposition papers, which also receive no ad revenue from state companies. Thus, opposition media outlets are bled to death while pro-government rags like Pesti Srácok and 888.hu thrive. The English-language Hungary Today is, through a phony foundation, financed by the government. Most likely the same is true of CÖF (Civil Összefogás Fórum), which organized countless pro-government demonstrations that allegedly saved Viktor Orbán his job. Otherwise, “hidden forces” would have removed him from power. I assume, especially after all the Hillary Clinton bashing, that he suspects that one of those working toward his removal was Clinton herself, who was then U.S. Secretary of State.

I was taken aback when I read this afternoon that Béla Galló, a political scientist whom I always associated with the left wing of the Hungarian Socialist Party, agreed to a conversation about the newly released Soros documents on the state TV’s program “Ma Reggel.” In the course of the conversation Galló explained that Soros often gets involved in politics without paying attention to the possible consequences. He described Soros’s “politicking” as someone creating “theories that are arrived at a desk” but don’t work in the real world. Galló would have been wise to stop there. But Hiradó, the official government news, said that, according to Galló, “Soros’s political activities determine the future of the world; his money market speculations can shake the economic foundations of countries and thus [he] contributes to the destabilization of the world.” That’s exactly what the employers of the state television station wanted to hear. I will never understand why these people accept invitations to Magyar Televízió when it is obvious that whatever they say will be used for government propaganda.

After reading the articles about Soros’s grants to Hungarian newspapers and organizations, I became afraid that this is just the beginning of a process that might end with the expulsion of Soros’s Open Society Foundation from Hungary, taking a cue from Putin’s Russia. It is especially worrisome that 888.hu brought up the Central European University which, according to them, is financed by Soros for the sole purpose of pro-migration propaganda.

August 17, 2016