Tag Archives: Lánchíd Rádió

The right-wing media in turmoil

At the moment the government’s only absolutely reliable mouthpieces are Magyar Televízió and Magyar Rádió. Lajos Simicska’s media empire is still in transition, and the government’s new media complex has not yet been launched. So, the media confusion on the right is considerable, which is bad news for a government that thinks that the real key to success is communication. As it stands now, MTV’s new all-news channel is a flop, and Fidesz for all practical purposes is boycotting Hír TV, Simicska’s television station.

After Simicska publicly broke with his old friend Prime Minister Viktor Orbán, the true Orbán loyalists left Magyar Nemzetthe flagship of the pro-government media, most likely knowing that Viktor Orbán was already working on a replacement of the media conglomerate financed by Simicska and that they would have no difficulty finding jobs in the future. Meanwhile, rumor had it that part owner and editor-in-chief of Magyar Nemzet and Hír TV, Gábor Liszkay, might be taking over Napi Gazdaság, a financial paper, transforming it into a full-coverage daily in the spirit of Magyar Nemzet.

The first issue of Napi Gazdaság under the editorship of Gábor Liszkay

The first issue of Napi Gazdaság under the editorship of Gábor Liszkay

The recent history of Napi Gazdaság is intriguing. It shows how easily Viktor Orbán can pull strings with allegedly independent enterprises if and when he needs their cooperation. In 2013 Századvég Intézet purchased Napi Gazdaság, which until then had been an independent organ. Now that the government and Fidesz need a daily paper, it was enough for Viktor Orbán to call on Századvég and ask the management to sell the paper to Gábor Liszkay and Árpád Habony, about whom I’ve written earlier. Indeed, as of yesterday Napi Gazdaság belongs to Liszkay, and the group of people who left Magyar Nemzet have followed him to his new venture. I understand that even the typesetters and the proofreaders are from Simicska’s paper. At Napi Gazdaság changes have already taken place. For example, the paper became two pages longer. After a few months its name will also be changed.

While preparations for the establishment of genuine pro-government media have been underway, Fidesz was also working on punishing Simicska for his disloyalty. It wasn’t enough to entice Magyar Nemzet‘s and Hír TV’s staff. There was also talk in town about Fidesz politicians boycotting Hír TV. Fidesz denied the charges. As a result, there was quite an exchange between János Lázár and one of the editors of Hír TV, in which the editor called Lázár a liar. Well, the truth is that Antal Rogán didn’t use the word “boycott,” but his words strongly indicated that it would not be advisable for a Fidesz politician to accept an invitation from Hír TV. In the past, Rogán said in his interview on M1, there were “compulsory appearances” on Hír TV and “mandatory interviews” in Magyar Nemzet. From here on Fidesz politicians “can go if they want.” It will be their personal decision. Boycott or no boycott, if I were a Fidesz politician I wouldn’t rush to accept an invitation from Hír TV or Magyar Nemzet.

László Kövér, right after the falling out between Orbán and Simicska, declared in an interview with Magyar Hírlap, a paper that espouses Jobbik ideology and that lately has become a favorite organ of Fidesz politicians who can’t or don’t want to have any dealings with Hír TV, that Magyar Nemzet and Hír TV are “opposition organs.” What does “opposition” mean here? In my reading, Kövér thought that the paper moved too far to the left and often “criticized the government unjustly.” But lately, especially after the Tapolca by-election when Fidesz at last realized that Jobbik is a threat, the party line changed. Now the charge is that Lajos Simicska is moving over to Jobbik and is offering his services to this neo-Nazi party. Surely, this is another Fidesz lie. I have been diligently reading Magyar Nemzet‘s op-ed pages and there is not a morsel of truth in this allegation.

Sándor Csintalan, who works for Lánchíd Rádió, another Simicska concern, in a Facebook note accused Rogán of losing touch with reality. Csintalan himself has quite a past, and he has few if any friends among politicians and commentators on the left, but this time I think he is right. Csintalan pointed out that “when Jobbik wins, an event you do a lot for, then thank your pals, Habony and Vajna, and look into the mirror. Stop and think a little before it’s too late.” Even if one doesn’t believe Csintalan, one should read László Seres’s short piece in HVG. He quotes Rogán as saying that “one must be blind not to see that Magyar Nemzet, Hír TV, and Lánchíd Rádió are getting closer and closer to the extreme right.” Seres responded: “We must be blind because we don’t see it.”

Yes, Magyar Nemzet became critical of the Orbán government, but it is not the only right-wing organ that carries such opinion pieces. Even such old loyalists as András Bencsik or Zsolt Bayer, the organizers of the Peace Marches, have become disillusioned. Their articles in Demokrata and Magyar Hírlap criticize Fidesz because it has abandoned its ideals. They are disappointed, but they still talk longingly of old Fidesz, especially during the period between 1998 and 2002 when Fidesz had a mission: to create a “bourgeois democracy,” a “polgári Magyarország.”

Now that the shackles of party restraints have been removed, the more talented members of Magyar Nemzet are putting out a good right-of-center paper. If it finds an audience, it will provide some real competition to papers on the left. Tomorrow I will sample some op-ed pages I especially found revealing, offering insights into the mood of former Orbán loyalists.

Mária Vásárhelyi on the “media octopus” in Hungary

Yesterday I talked about the state of the Hungarian media. In today’s Galamus, Zsófia Mihancsik, who is a very good journalist, suggested to her colleagues that it would be a good idea if they learned to read. But, as some of you suggested, the slanted reporting on certain “sensitive” topics might be the result not so much of careless reading or writing but of a willful distortion of the facts. This is definitely true about media under the direct or indirect control of the governing party.

So, I think it’s time to look around a little in the world of the Hungarian media. Here I’m relying heavily on Mária Vásárhelyi’s essay “The Workings of the Media Octopus–Brain and Money Laundering” that appeared in the Bálint Magyar-edited volume, The Hungarian Octopus.

According to Vásárhelyi, Viktor Orbán’s psyche was crushed in 1994 when he  managed to lead his party with a 40% chance of winning the election into almost total ruin with 7.7% of the votes. Before that fiasco Orbán was the darling of the press, but subsequently he became the pariah of the then still mostly liberal Hungarian media. He decided right then and there that the goal is not to be liked by the existing media; rather, a smart politician should strive for a loyal media he can easily influence. In Vásárhelyi’s estimate Fidesz had the lion’s share of responsibility for the 1996 media law that turned out to be neither liberal nor democratic.

Once Fidesz won the election in 1998 Viktor Orbán made a concerted effort to build a media empire with the use of private and public money. Billions of public money were spent on establishing Heti Válasz and on the “rescue” of the heavily indebted Magyar Nemzet. And right-wing oligarchs like Gábor Széles, Tamás Vitézy (Orbán’s uncle by marriage), Zoltán Spéder, István Töröcskei, and Lajos Simicska put large sums of their own money into media outlets that were anything but profitable. They were hopeful that their investments would serve them well one day when Viktor Orbán again returned to power.

Between 2002 and 2010 the preponderance of media outlets shifted to the right. Moreover, by 2008 the liberal media’s financial situation was dire. Companies strapped for funds cut their advertising budgets, and the liberal media outlets had no rich oligarchs who could ensure their continued existence during the hard times. Since 2010 the lopsidedness between right and left in the field of media has only become worse. According to Mária Vásárhelyi, “only those messages which the government party wants to deliver reach 80% of the country’s population.”

octopus

Studying the changes in the political orientation of radio stations is perhaps the most fruitful and most telling because it is here that the Media Council, made up entirely of Fidesz appointees, can directly influence the media. It is in charge of allocating radio frequencies. As the result, in the last five years the radio market became unrecognizable. Every time existing radio stations had to reapply for frequencies, the frequencies were given to someone else. The new stations were owned by companies or non-profits preferred by the government party, and in consequence government advertisements immediately poured in. Between 2010 and 2012 some 50 local and regional radio frequencies changed hands. Of these Mária Rádió (Catholic Church) got seven frequencies all over the country and Lánchíd Rádió (also close to the Catholic Church) got five. Európa Rádió, which is close to the Calvinist Church, by now can broadcast on three frequencies. Magyar Katolikus Rádió has two local and two regional frequencies. All these stations are considered to be non-profit and therefore they don’t pay for the use of the frequencies.

Zsolt Nyerges has built a veritable media empire: he is behind “the three most valuable radio frequencies in the country.” During the same time the liberal stations have been disappearing one by one. Radio Café, very popular among Budapest liberals, lost its frequency in 2011. So did another popular liberal station called Radio1. Of course, Klubrádió is the best known victim of Viktor Orbán’s ruthless suppression of media freedom. Klubrádió began broadcasting in 2001 and could be heard in a radius of 70-80 km around Budapest. By 2007 the station had acquired eleven frequencies and could be heard in and around 11 cities. Soon enough Klubrádió was the second most popular radio station in Budapest. Today, Klubrádió after years of litigation moved over to a free but weaker frequency that it already had won before the change of government in 2010. Out of its 11 provincial stations there is only one left, in Debrecen, and we can be pretty sure that as soon as its contract expires Klubrádió will no longer be able to broadcast there either.

As for the public radio and television stations, let’s just call them what they are: state radio and television stations as they were during socialist times. But then at least the communist leaders of Hungary didn’t pretend that these media outlets were in any way independent: the institution was called Hungarian State Television and Radio. They were at least honest. The only difference was that in those days state television and radio aired excellent programs, especially high quality theatrical productions and mini-series, all produced in-house. Now I understand the programming is terrible and only about 10% of the population even bothers to watch MTV, and most likely even fewer watch Duna TV. Their news is government propaganda: on MTV more than 70% of the news is about government politicians and the situation is even worse at Magyar Rádió.

These state radios and television stations have a budget of over 70 billion forints, a good portion of which ends up in the hands of Lajos Simicska. How? MTV and Duna TV no longer produce shows in-house but hire outside production companies. Thus, public money is being systematically siphoned through MTV and Duna TV to Fidesz oligarchs. The programs are usually of very low quality and complete flops.

Most Hungarians watch one of the two commercial stations: RTL Klub and TV2. Both are foreign owned but as Orbán said not long ago, “this will not be so for long.” And indeed, a couple of weeks ago TV2 was sold, allegedly to the director of the company. Surely, he is only a front man. An MSZP politician has been trying to find out who the real owner is. Everybody suspects the men behind the deal are Lajos Simicska and Zsolt Nyerges.

And finally, the print media is also dying, which is not surprising given the worldwide trend. But right-wing papers are doing a great deal better than liberal and socialist ones for the simple reason that public money is being funneled into them through advertisements by the government and by state-owned companies. Even free newspapers are being brought into the right-wing fold. There was a very popular free paper called Metro owned by a Swedish company. But Orbán obviously wasn’t satisfied with its content. So, the government severely limited the locations where Metro could be stacked up, free for the taking. Thus squeezed, the Swedish owner decided to sell. And who bought it? A certain Károly Fonyó, who is a business partner of Lajos Simicska. The paper is now called Metropol and, in case you’re wondering, is doing quite well financially.

Napi Gazdaság was sold to Századvég, the think tank that was established by László Kövér and Viktor Orbán when they were still students. As I mentioned earlier, Népszabadság was sold recently to somebody who might be a front man for Tamás Fellegi, former minister of national development who had financial interests in the world of the media before he embarked on a political career. The paper was owned by Ringier, a Swiss company that wanted to merge with the German Axel Springer, which owns a large number of provincial papers in Hungary. Although in many European countries the merger was approved with no strings attached, the Hungarian government set up an obstacle to the merger. The merger could be approved only if Ringier first sells its stake in Népszabadság.

Fidesz hasn’t been so active online. Most of the online newspapers are relatively independent. What keeps the party away from the Internet? Vásárhelyi suspects that it is too free a medium and that it doesn’t comport with Fidesz’s ideas of control. Surely, they don’t want to risk being attacked by hundreds and hundreds of commenters. Index, howeveris owned by Zoltán Spéder, a billionaire with Fidesz sympathies. After 2006 it was Index that led the attack on Ferenc Gyurcsány and the government. Vásárhelyi predicts that Index will turn openly right sometime before the election.

The scene is depressing. There is no way to turn things around without the departure of this government. And even then it will require very strong resolve on the part of the new government to stop the flow of public money to Fidesz media oligarchs. The task seems enormous to me.