Tag Archives: Liberal Party

Sources of Fidesz propaganda: Foreign and domestic alt-right sites

While I was doing background research for my post on how the Ayatollah Ali Khamenei’s reference to the “evil multibillionaire Zionist-American” as applied to George Soros made it to the evening news of M1, the Hungarian Television’s news channel, I became fascinated with the question of how and from where Hungarian right-wing sites get their information.

As I discussed in that post, George Soros, based on Khamenei’s accusation, intended to overthrow Iranian president Mahmoud Ahmadinejad in 2009, and he was instrumental in the ouster of President Eduard Shevardnadze of Georgia, an event normally described as the Rose Revolution. It derives its name from the climactic moment, when demonstrators led by Mikheil Saakashvili stormed the parliamentary session, red roses in hand. As far as Khamenei is concerned, Soros was guilty in the overthrow of Shevardnadze, but the truth is not at all clear-cut. In the three years prior to the Georgian regime change, foreign support for Shevardnadze’s regime had declined. The United States announced a reduction in aid, and the International Monetary Fund suspended aid to the country. Foreign governments and individuals, among them George Soros, gave financial aid to NGOs, but surely if the time had not been ripe for a regime change, Soros’s $1.5 million wouldn’t have mattered.

Hungarian journalists working on the news that night were not satisfied with these two claims and looked for other instances in which Soros’s financing of NGOs made a difference in election outcomes. They pointed to the 2015 election in Canada where Justin Trudeau’s Liberal Party achieved an overwhelming victory against the Conservative Stephen Harper, who had been prime minister for the previous 12 years. The win was so large that it impossible to fathom that the couple of millions of dollars Soros may have given to Canadian NGOs would have made any difference. But the real question is: did George Soros’s NGOs tip the Canadian elections? I’m almost certain they didn’t.

M1’s claim is based on an article that appeared in the Calgary Herald. It reported that an organization called Canada Decides filed a complaint in which it claimed that “the outcome of the 2015 election was skewed by money from wealthy foreigners.” According to the complaint, the culprit was the U.S. based Tides Foundation, which gave $1.5 million to Canadian third parties. One of the three directors of Canada Decides is a former Conservative MP from Calgary who lost her seat to a Liberal in the election in question. I should add that George Soros’s name is not mentioned in the Calgary Herald article. Only questionable sources claim that Soros was funneling some of his money through the Tides Foundation. For example, Activist Post, which specializes in conspiracy theories and pseudoscience, claims that Soros is the largest contributor to the Tides Foundation, but I doubt that since the Tides Foundation’s total assets were $284,560,083 in 2015.

But let’s move on to Hungarian “fake news” sites. This morning a friend of mine called my attention to a Zsolt Bayer article which appeared on Bayer’s blog Bádog. Thanks to that article, I became acquainted with a number of far-right Hungarian sites. From the look of it, Hungarian extreme right “journalists” freely take over each other’s articles. Zsolt Bayer, without changing a word, copied an article which appeared on the alt-right site Magyar Közösség on May 25. The fake news this time was that “19 girls have disappeared without a trace from the location of the terror attack in Manchester.” If you try to find the origin of this story in English, you are out of luck. There are many stories about children who got lost and were eventually found, but nothing about 19 missing girls. A Cosmopolitan article even wrote about ostensibly Muslim taxi drivers who helped many children get home free of charge after the attack. The author of the Hungarian story, on the other hand, was convinced that the girls were kidnapped by these Muslim taxi drivers and sold as sex slaves. The British government is fully aware of it all, the article claims, but “it cannot tell it to the public because otherwise there would be a revolt.”

Brits out, Turks in. They would replace Brits with Turks

You would think that Magyar Közösség was the original source of the story. But no, it had already appeared on another far-right site, Világlátó, on May 24. The number of news items that appear every day on this particular site is truly remarkable. It is an Islamophobic site which just today, for example, informed its readers that “ISIS actually represents 1.5 billion Muslims” and therefore “Europe is doomed.” Or, “We must be prepared for a huge new wave of refugees: 500 million people may head toward Europe.” Or, “The Pentagon is said to be in complete panic after a ‘Russian super gun’ paralyzed the protection of Alaska.” Or, “About half of the potential terrorists are in Germany.”

What I’m driving at is that Fidesz’s well-known journalists, like Zsolt Bayer, have a strong affiliation with far-right Hungarian circles. They publish on each other’s news sites and borrow each other’s stories. It is high time to call Fidesz and its propaganda machine what it is: a far-right party that relies on far-right western and domestic sources for at least some of its news. The state propaganda apparatus–television, radio, and the internet–influences and misleads millions of people.

May 28, 2017