Tag Archives: Magyar Távirati Iroda

Freedom of the press in Hungary: an American critique

Today David J. Kostelancik, minister counselor and deputy chief of mission of the U.S. Embassy in Budapest, delivered a speech before members of the diplomatic corps and journalists at the headquarters of Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ / National Association of Hungarian Journalists). This was the second time since the installment of Donald Trump as president of the United States that the new Republican government, through its Budapest embassy, made it clear publicly that, contrary to Prime Minister Viktor Orbán’s expectation, Washington is not at all happy about the state of affairs in Hungary. The first time was in April when the U.S. Embassy in Budapest issued a warning in connection with the Hungarian government’s pressure on Central European University. A month later this message was reinforced by the spokesperson of the U.S. State Department, who urged the Hungarian government to suspend its amended law on higher education law, which would place “discriminatory, onerous requirements on U.S.-accredited institutions in Hungary.” Today the topic was freedom of the media.

Before I summarize the speech itself, I should note one way in which the Hungarian government restricts the flow of information. In fact, this Kostelancik speech is an excellent example of a centralized media in the grip of an autocratic government. The method is simple and effective. Prior to the new media law introduced by the Orbán government, media outlets had to pay a fee for news gathered by Magyar Távirati Iroda (MTI), Hungary’s official news agency. After the change of leadership, access to MTI’s materials was made free. The downside was that MTI’s reporting became distorted in favor of the government, and the free access to MTI’s materials made certain that the same colored information reached all media outlets. So, if the authorities don’t want a piece of information to reach a wide audience, it is enough to instruct MTI to remain quiet. Or, it is possible that special coaching is not necessary because the people at MTI know what is risky to report on. Hungarians have experience with this kind of self-censorship from the pre-1990 days.

This is exactly what happened this time. The chargé d’affaires of the United States delivers an important speech titled “Freedom of the Press: Enduring values in a dynamic media environment” and MTI “forgets” to report on it. Well, I’m not entirely fair because, if one searches hard enough, one finds an MTI report on a press conference by Gergely Gulyás, the new leader of the Fidesz parliamentary delegation, where Ildikó Csuhaj of ATV asked Gulyás his opinion of Kostelancik’s “comments on the state of Hungarian freedom of the press.” MTI added that, according to index.hu, the chargé of the American Embassy talked about the “alarming state” of Hungarian media freedom and about “the government’s responsibility.” End of reporting. This MTI report appeared in today’s Magyar Idők, but the details of Csuhaj’s question to Gulyás could be learned only from ATV’s website.

But let’s return to the speech itself, which was indeed hard-hitting. Perhaps the most important message was that “defense of a free press” is “fundamental to [U.S.] foreign policy interests.” Given Donald Trump’s frequent outbursts against the “fake news” concocted by mainstream journalists, one can only admire Kostelancik’s handling of this apparent contradiction. He admitted that the U.S. president “is not shy about criticizing the media,” but “in the finest traditions of our free press, those on the receiving end of his criticism are quick to respond and make their argument about why they think the president is wrong.” In brief, freedom of the press in the United States is still thriving.

David J. Kostelancik / Source: zoom.hu / Photo: Viktor Veres

He then listed the ways in which undemocratic governments attempt to silence their critics: legal and regulatory blockades, monopoly control and pressure on advertisers, attempts to manipulate the advertising market, or outright threats and intimation of journalists. Kostelancik indicated that all of these tactics have been tried in Hungary in recent years. He talked about “government allies” who have acquired control and influence over the media market “without objection from the regulatory body designed to prevent monopolies,” having in mind Lőrinc Mészáros’s recent acquisition of all the regional papers. He is well informed about the central directives issued to the journalists who work for these papers. The U.S. Embassy hears “reports that businesses are told they must not advertise with independent outlets, or they will face retribution.” 888.hu’s list of “foreign propagandists” of George Soros didn’t go unnoticed either. “In a recent alarming development, some media outlets closely linked to the government published the names of individual journalists they characterized as threats to Hungary. This is dangerous to the individuals, and also, to the principles of a free, independent media.” Finally, he said that “the United States unequivocally condemns any attempt to intimidate or silence journalists.”

MTI didn’t want to cover the U.S. chargé’s harsh words on the lack of media freedom and therefore it simply disregarded the whole event. But the Hungarian foreign ministry could not afford to ignore the American message. On the contrary, the response from the ministry was practically instantaneous. Tamás Menczer, undersecretary in charge of “coordination,” suggested that Kostelancik get a translator, with whose assistance he can sit down and take a good look at the Hungarian papers, where he will find “numerous news items critical of the government every day.” He added that a few weeks ago the U.S. Embassy in Kiev welcomed the modification of the Ukrainian law on education despite its restrictions on the rights of minorities. “We are forced to think that U.S. diplomats in Kiev and Budapest are ignorant of what they are talking about.” A typical response from the ministry of foreign affairs of the Orbán government, the kind of clumsy, gauche comment to which by now, I’m sure, the American diplomats in Budapest and Washington are accustomed.

What I find more worrisome is a sentence the much more courteous and diplomatic Gergely Gulyás uttered as an answer to Ildikó Csuhaj’s question about Kostelancik’s message: “It is harmful to America’s reputation in Hungary to meddle in the country’s internal affairs.” I wonder what the government’s next step will be. Perhaps once the anti-Soros campaign is over, a major anti-U.S. drive will come, picking up on the journalistic offensive the two government papers, Magyar Idők and Magyar Hírlap, are already waging.

October 17, 2017

Hungarian public opinion on world leaders: Putin favored over Merkel

I ended yesterday’s post saying that Hungarians still favor Hillary Clinton over Donald Trump despite the biased reporting by Judit Járai, Washington correspondent of MTI, the Hungarian Telegraphic Agency. This is especially surprising in view of the constant attacks on Hillary and Bill Clinton in the right-wing, pro-government press. See, for example, the many articles dealing with Clinton, always in a negative light, in Magyar Idők.

Thanks to a recent public opinion poll by the Pew Research Center conducted in ten European and four Asia-Pacific countries as well as Canada and the United States, we have a fairly up-to-date assessment of opinions about the United States, the American people, President Barack Obama, Hillary Clinton, Donald Trump, Angela Merkel, and Vladimir Putin. The following European countries were included in the survey: France, Germany, Greece, Hungary, Italy, the Netherlands, Poland, Spain, Sweden, and the United Kingdom.

pew2

President Obama has remained a very popular leader in most of the ten European countries studied. The Swedes (93%), the Dutch (91%), and the Germans (86%) are most enthusiastic about him. In Poland and Hungary enthusiasm for the American president is less than overwhelming (58%). As for the Greeks (41%), even the Chinese (52%) have a higher opinion of Obama. Obama’s median score in Europe is 77%.

Hillary Clinton is less popular than Obama, but she still has a 59% median approval rating in Europe. Her regional pattern of approval is similar to that of Obama. The Swedes, the Germans, and the Dutch have a very high opinion of her while only 44% of Hungarians have confidence in the Democratic candidate as opposed to 33% who do not. The rest (23%) have no opinion, which indicates that far too many Hungarians don’t have enough information to make a choice. Citizens of western European countries are, on balance, much better informed.

Opinions about Donald Trump are strongly negative in Europe. Again, the greatest lack of confidence in the Republican candidate is in western Europe: Sweden (92%), Germany (89%), the Netherlands (88%), France (85%). In Poland and Hungary only 43% and 42% of the population have a negative opinion of Trump. Again, we see that Poles and Hungarians don’t know enough about the American candidates. In the case of Hungary,  37% of those questioned didn’t have an opinion on Trump. In Poland, the situation was even worse: 42% didn’t answer or didn’t have an opinion. The percent of Trump sympathizers is highest in Italy (21%), Hungary (20%), Poland (15%), and the United Kingdom (12%). Greece is an interesting case. Greeks have no confidence in either Clinton (78%) or Trump (76%).

The Pew survey released more detailed data on Italy and the UK. They wanted to know whether the Forza Italia and UKIP voters had more confidence in Trump than voters of other parties. And indeed, 30% of Forza Italia and UKIP voters preferred Trump to Clinton. This breakdown of Trump supporters in Italy and the United Kingdom inspired Magyar Nemzet to approach the Pew Research Center for more detailed data on the Hungarian situation. On the basis of the information provided, they came to the conclusion that 26% of Fidesz and 28% of Jobbik voters have confidence in Trump as a world leader. Higher than the national average of 20%.

Even if the anti-Clinton propaganda didn’t quite succeed, the Orbán government’s anti-Merkel campaign certainly did. While a month and a half ago the Swedes (84%), the Dutch (83%), the Germans (73%), the French (71%), and the Brits (69%) believed that Merkel is a competent world leader, the majority of southern Europeans (Italians, Spaniards, Greeks) had no confidence in her. She is, not surprisingly, most unpopular in Greece (89%). But Hungary’s rejection rate is also very high, 63%, and its approval rate of Merkel, at 29%, is the second lowest in Europe.

When it comes Vladimir Putin as a responsible world leader, Hungary has the dubious distinction of being the most confident (38%) in the Russian president of any country surveyed in Europe. I may add that Poles have the lowest number of Putin fans (7%). Putin’s popularity in Hungary is boosted by Fidesz and Jobbik voters. Forty-nine percent of Fidesz voters and 48% of Jobbik sympathizers trust Putin as a world leader, a good 10% higher than the Hungarian median. As Gábor Horváth, foreign affairs journalist of Népszabadság, wryly remarked, “it is a strange turn of history that the right- or extreme-right respondents trust a former KGB colonel more” than Angela Merkel. And if we add to this result the high number of Trump admirers, an interesting picture emerges. Hungarians don’t seem to realize that Putin is a danger to their own region and that, based on what he has said about alliances, Trump would be as well. This is what happens when nine-tenths of the media is under the thumb of an autocratic ruler served by minions like Judit Járai.

August 15, 2016

 

The Washington voice of MTI: Judit Járai

The two pro-government dailies, Magyar Idők and Magyar Hírlap, don’t express their editorial opinions on the U.S. presidential election too often. They seem to be satisfied reprinting the reports of Magyar Távirati Iroda/MTI coming from its Washington correspondent Judit Járai, who is a fully committed ideologue of the right, if not the extreme right. Járai arrived in the United States only a few months ago, but this is not her first stint in Washington. She was the correspondent of Magyar Rádió/MR between 2004 and 2010. She turned out to be a biased reporter whose knowledge of the English language and the American media was scant. After her return to Budapest, I wrote a Hungarian-language article about her incredible ignorance and her misrepresentation of the U.S. political process. If you know Hungarian and want to have a good laugh, read my piece in galamus.hu.

So, Járai is back and is continuing where she left off six years ago, except that now she can do much more damage than before. As the correspondent of MTI, which supplies news stories to all Hungarian media outlets, regardless of their political persuasion, her biased reporting can spread far and wide. The leadership of MTI must be very satisfied with Járai’s reporting because almost every article she sends to Budapest is designated as “Judit Járai reports from Washington,” something that was not customary during the tenure of her predecessor, Demeter Pogár.

Jarai

In my Hungarian article I noted that Járai doesn’t seem to know that a reputable journalist doesn’t rely on the notorious National Enquirer as a source. She still hasn’t learned which American sources are reliable and which are not. This resulted in MTI passing along misinformation, which has remained largely uncorrected.

Here is the story. A right-leaning internet site, DailyCaller, published an article about Khizr Khan, the father of the slain Muslim war hero whose appearance at the Democratic National Convention was one of its most memorable moments. The author claimed that Khan had written extensively on Sharia law, which he considers to be superior to all others. It is unlikely that Járai read this short, not very coherent post, but she certainly discovered an article by Paul Sperry in the right-wing Breitbart News. On August 2, under the headline “Khizr Khan Believes the Constitution ‘Must Always Be Subordinated to the Sharia’,” Sperry offered a fuller account of two publications by Khizr Khan: a very short book review and a juristic classification of Islamic law. Sperry, I assume quite intentionally, completely misinterpreted Khan’s writings. On the same day, Khan appeared on CNN and in a conversation with Anderson Cooper explained that he couldn’t possibly be an adherent of Sharia law for the simple reason that there is no such thing. “There are laws of various Muslim countries which are a hodgepodge of British laws, French laws, Portuguese laws. In them, there is tremendous discrimination of genders which disqualifies them under the constitution of the United States.” Since then, a detailed critique of Sperry’s interpretation appeared in the Huffington Post titled “Breitbart Tried To Smear Khizr Khan, But Face-Planted.” By the way, Breitbart is still on Khan’s case. Now the site tries to besmirch his legal qualifications by talking about his age when he passed the bar exam.

Judit Járai most likely wasn’t paying attention to the fact that, aside from Breitbart News, no respectable American newspaper picked up the spurious story. Nor that Khan had explained his position on the subject on CNN two days earlier. Otherwise she wouldn’t have filed a report on August 4 taking the accusations against Khan as proven fact. And of course she didn’t take the trouble to check Breitbart’s sources, because if she had (and if her English is good enough) she would have discovered that Breitbart’s accusations were unfounded.

Járai makes no effort to hide her political bias in her reporting. Here are a couple of telling sentences from her Khan story. She describes Khan as “a lawyer from North Carolina who after the party meeting [pártgyűlés] arrived in Washington, where he continually delivers indictments [vádbeszédeket] against the Republican candidate, Donald Trump.” Her disapproval and sloppiness shine through.  For starters, Khan lives in Charlottesville, Virginia, not in North Carolina. And then there is her choice of the word ‘indictment.’ In this country a grand jury hands down an indictment only if it finds, based on evidence presented to it, that there is probable cause that a crime has been committed by the suspect. A loaded word, and one that is especially loaded in Hungarian. Khan was not delivering an indictment, he was expressing his opinion. In a democracy this is not a sin. As for the “party meeting,” it is an odd way to describe the party convention. As far as I know, the Hungarian word is “konvenció.” Or, here is another sentence by the “objective” reporter of MTI: “Khan, who is invariably introduced as a ‘Pakistani-American’ by the Clinton campaign team and the liberal media, is an expert on the doctrine of Sharia law.” What is wrong with describing Khan as a Pakistani-American? He was born in Pakistan and later in life he and his family emigrated to the United States where he became an American citizen. A perfect description of Khan’s status. But obviously Járai’s mind works differently. To her Khan is first and foremost a Muslim and a Pakistani. The unnatural emphasis on Khan as an American is a political ploy to drum up public resentment against Donald Trump.

Járai’s report was published by Magyar Idők and a couple of other mostly right-wing or extremist internet sites, Gondola, Hunhir, Dzsihádfigyelő, and a few independent ones whose editors were not careful. To my surprise, the next day Magyar Idők ran (well, actually, buried) a correction under the unlikely headline “The Clintons’ man is under fire.” Buried in the story is the crucial sentence admitting that Khan didn’t express his own opinions but rather “summarized legal arguments” on Sharia.

I’m sure that if one took the trouble one would find hundreds of subtle and not so subtle comments in Járai’s reports favoring Trump and denigrating Clinton. But, for now, Hungarians prefer a Clinton presidency by a large margin. Her biased reporting hasn’t changed their minds. More about this tomorrow.

August 14, 2016

Censorship in Viktor Orbán’s Hungary

In some cases the censorship is subtle. In other cases not at all. Both kinds involve the state-owned wire service, Magyar Távirati Iroda (MTI). As things stand in Viktor Orbán’s illiberal democracy, MTI is the sole supplier of news to the state television and radio stations. Moreover, since MTI has no competition and its service is entirely free, all Hungarian media rely on items offered by the politically controlled news agency. Even the media critical of the government. But it is becoming increasingly obvious that one must be very careful of information that comes from MTI.

Lately there were at least two instances in which MTI played games with the photos that accompanied their news items. Both involved trips the prime minister took to two Hungarian cities: Nyíregyháza in Szabolcs County and Szombathely in Vas County, ten kilometers from the Austrian border. Orbán visited these places as part of his “Modern Cities” project which is, very simply put, a set of irresponsible promises made to these larger regional centers with respect to future government spending. He usually promises a stadium and a Olympic-sized swimming pool in addition to some new roads or the renovation of certain historic buildings.

News outlets that use photos provided by MTI can be mightily misled by its photographers and cameramen, who are eager to oblige and/or fearful of losing their jobs. As it is, MTI functions with a skeleton staff whose members are not sure whether they will have a job the following day if they use a “wrong” adjective in their reports.

If Orbán’s trips to Nyíregyháza and Szombathely are any indication, not so many people are interested in seeing the great man as was once the case, and in spite of local promotion of his visit only a couple dozen people showed up to greet him. The challenge for MTI’s photo reporters, in this case Zsolt Czeglédi and György Varga, was to take shots of Orbán and his few admirers that looked as if he were addressing a huge crowd. In the case of the Nyíregyháza trip, most likely nobody would have noticed that anything was distorted if the local online news site, Szabolcs Online, hadn’t published a picture of its own. And there was quite a difference between the two. The first is the most often used MTI photo by Zsolt Czeglédi and the second is the one that Szabolcs Online published.

nyiregyhaza3

Just to show what a difficult job Zsolt Czeglédi faced, here is the first picture again, along with three other photos of the same event, all trying to give the impression that the crowd was much larger than it actually was.

nyiregyhaza2

This was bad enough, but what came after that does not fall into the category of “subtle censorship.” It was outright censorship. The eagle-eyed local Fidesz crew at city hall must have noticed “the error” of Szabolcs Online. Within a short time the picture was removed from the site, though not before Kettős mérce, a left-wing blog, managed to download it.

The same thing happened a few days ago in Szombathely. But here, in addition to MTI’s photo by György Varga, a reporter from 168 Óra was also present, who took a picture of his own. Here are the two pictures for your amusement.

szombathely

This time, unlike in Nyíregyháza, in addition to MTI’s brief news item, we have a gushing report by Károly Pálfi of Origo, which gives the impression of a very busy square right in front of city hall where “there is a lot of hustle and bustle” and “where youngsters are hanging out in clusters.” The reporter finds only Orbán fans, but these passersby were obviously not curious enough to stay to meet him personally.

MTI practices a more serious form of censorship when it comes to sensitive issues concerning the Orbán family or some dirt discovered on government and Fidesz officials. The latest such case is the business practices of Viktor Orbán’s son-in-law, István Tiborcz. Earlier I wrote about István Tiborcz’s rapid enrichment after marrying Orbán’s eldest daughter, Ráhel. The first post had the title “How do European Union funds end up in the hands of the Orbán family?” and the second was titled “The end of an Orbán family business?” The Hungarian media was full of stories about how Tiborcz’s business venture blossomed. Soon enough, however, Brussels took notice since Tiborcz’s business activities were financed almost entirely from EU funds. OLAF, the European Union’s anti-fraud office, started to look into Tiborcz’s business, which Tiborcz sold as soon as the Hungarian government got wind of the probe. A good English-language article appeared only a couple days ago with the title “How Brussels took on the son-in-law of Hungary’s Prime Minister.”

The dubious business activities of István Tiborcz is a topic that MTI is forbidden to report on. The very fact that Tiborcz’s firm is under investigation by OLAF is taboo. So, when MSZP wanted to publish a communiqué, which is one of the services MTI offers to political, cultural, and civic organizations, the party was denied space. They wanted to publish their reaction to the OLAF investigation. The alleged reason was that István Tiborcz is not a “public figure.” Zoltán Lukács, one of the deputy chairmen of MSZP, was outraged. After all, OLAF is investigating a firm for possible misappropriation of EU funds. How can Tiborcz not be a public figure?

The communiqué was eventually published by 168 Óra. Lukács announced that he finds “MTI’s course of action censorship” pure and simple. As Magyar Narancs said in one of its headlines: “Yes, there is freedom of the press–when I allow it.”

Listening to Hungarian government propaganda: MTV and MR

Yesterday a newcomer to this blog posted a comment in which he said that he refuses to believe news reports that are broadcast on Klubrádió. In this particular instance, that 350,000 Hungarians work abroad and that this number constitutes 7.4% of the population between the ages of 18 and 49. That incredible closed-mindedness inspired me to do some research on the subject.

First, the news naturally didn’t originate with Klubrádió. The station relied on Magyar Távirati Iroda (MTI), the official Hungarian news agency, which since 2010 is no longer an independent organization but functions under government supervision. Also, while earlier news organizations had to pay for the wire service, since 2010 the Hungarian government “generously” provides the service free of charge. MTI thus has a monopoly; all news outlets rely either in large part or exclusively on MTI’s increasingly biased summaries.

I decided to take a look at how various media outlets reported the news of July 11, 2013, the day the Central Statistical Office (KSH) released two important items. The first dealt with the latest figures on living standards or more precisely on the situation of people who live at or below the subsistence level. A couple of hours later came the surprising news about the high numbers of Hungarians who work abroad.

The figures about the plight of more than half of the population who live in very modest circumstances or in outright poverty appeared in practically all publications. It was only the extent of the coverage that varied. I went to the website of MTI to find the original news release. Pro-government papers (Magyar Nemzet, Magyar Hírlap) copied the MTI summary without changing a word. That summary was brief indeed: 292 words. It is educational to take a look at the original release of KSH to see that MTI was especially loath to give any past figures that would have shown that the situation is getting worse and worse every year. The opposition papers for the most part were not satisfied with simple copying; they went to the original source and did their own summaries of KSH’s report.

When it comes to the 350,000 Hungarians working abroad, Magyar Nemzet and Magyar Hírlap decided not to include this particular MTI news report in their papers. I guess they thought that it would be bad for business for their highly nationalistic readership to be confronted with such depressing news. This morning, however, both papers ran lengthy articles about what Tibor Navracsics had to say in response to the news. Navracsics delivered a speech to a meeting of Fidelitas, Fidesz’s youth organization, in which he tried to cheer up his audience by pointing out that the trend of young men and women leaving the country “can be reversed.” The faithful Fidesz supporters who refuse to read any other papers might have been somewhat baffled about this mysterious “trend” they never heard of.

I took the trouble to read all the MTI releases for July 11 and noted those items I found most significant over and above the two reports of KSH. (1) György Surányi, former chairman of the Hungarian National Bank, and Attila Chickán, minister of economics in the first Orbán administration, announced that in fact the present Orbán government is not “doing better” than its predecessor. (The current Fidesz slogan is “Hungary is doing better.”) (2) The Orbán government allocated from the reserves 4 billion forints for higher education and 1 billion for sports. (3) Együtt 2014-PM at last managed to get registered. (4) MTI released a graph that showed that average teachers’ salaries have decreased since 2010. (5) Barroso will attend a conference in Warsaw where they will discuss the future of Europe. (6) A graph showed the deficit of the central government and the municipalities for the first six months of the year. (7) The Croatian prosecutors’ office asked its Hungarian counterpart to allow them to interrogate Zsolt Hernádi, CEO of MOL, who is suspected in a bribery case in Croatia. As we will see later, none of these items was discussed either on Magyar Rádió, the public radio station that can be heard everywhere in the country, or on MTV, the Hungarian public television station.

Source: bluntradio.org

Source: bluntradio.org

Let me start with “Hiradó” (News) of MTV. Here all news is good news. (1) Inflation is low. Only 1.9%. (2) In the future 60% of EU subsidies will go to stimulate economic growth which will be impressive. (3) Small- and medium-size companies get more government assistance than at any time before. (4) An Irish company invested a billion forints in Szolnok. (5) The government signed several new strategic agreements with foreign companies. (6) At no time were government bonds as popular both at home and abroad as now. It shows that investors trust the Hungarian government’s economic policy. (7) At last teachers in parochial schools will get the same salary as teachers in state schools. (8) Sándor Burány (MSZP) claimed that Hungarians are poorer today than they were before. Fidesz answered that it is all the former governments’ fault. (9) Benedek Jávor (Együtt-PM) complained about the chaos with the newly introduced E-toll system but Fidesz assured him that all was well. (10) As for Hungarian culture in the world, the folk festival in Washington was a great success; 1.2 million Americans had the opportunity to learn something about Hungary and its culture. (11) The prime minister of  Luxembourg resigned. (12) It is the anniversary of the massacre at Srebrenica.

So, this is what apparently most Hungarians hear on MTV’s news. But Mária Vásárhelyi, a sociologist whose field is the media, claims that fewer and fewer people actually watch MTV’s news. The situation is different with Magyar Rádió. According to her, in some houses MR is on all day long; even if people don’t listen very carefully, some of the propaganda gets through.

Well, the menu is not very different on MR from what I heard on MTV. In its Krónika the same stories could be heard practically word for word, even in the same sequence as on Hiradó on MTV. At least on its 5:30 p.m. version. At 8:00 p.m. there was a slightly different set of news items highlighting the same success story. Viktor Orbán’s great plan for saving jobs worked beautifully: 720,000 jobs were saved. At this hour it seems that Hungarian news from the neighboring countries gets special treatment. There were a couple of news items from Romania and Serbia. By 10:00 p.m. there was a lot of talk about the success of Hungarian tourism: 20% more foreigners decided to spend their holidays in Hungary. These people start discovering other parts of the country, not just Lake Balaton. Hungarians seem to be better off too because more of them go on vacation. At least 10% more than last year.

And finally, I combed through the July 11 news items of Klubrádió. Here we have a more balanced account of the news. We hear the good and the bad. They mention the relatively low inflation rate and Varga’s boasting about the 720,000 saved jobs, but they also include the KSH reports and the Croatian prosecutors’ desire to talk to Hernádi.

After spending the whole morning listening to the news of MR and MTV I am not surprised that some media experts claim that by the 1980s even the Kádár regime’s news reporting was of higher quality and more balanced than what Hungarians get today in the so-called democratic Hungary.