Tag Archives: Magyar Televízió

The deadly embrace of Hungarian television propaganda

Yesterday, while waiting for the results of the anti-refugee referendum, I decided to take a look at Channel M1, one of Magyar Televízió’s four or five channels. This particular channel is devoted to news and political discussions. I must admit that I hadn’t bothered to watch it before, though of course I knew that since 2010, when Viktor Orbán’s Fidesz party won the election, MTV had become a servile mouthpiece of government propaganda. I heard all the jokes about its being the Hungarian version of North Korean Television and that anyone who has a cable connection avoids M1 like the plague. Insufferable, unwatchable, disgraceful; these were the verdicts coming from Hungary. And then, yes, there’s the astonishing €160,191,200 yearly budget on channels few people watch, although MTV can be received across the country and beyond. (Of the private stations, only RTL Klub and TV2 have nationwide coverage.) Well, yesterday I took the plunge.

Watching Channel M1 while the voting was in progress was a shocking experience. The intensity of the propaganda could easily be compared to the times of Mátyás Rákosi–if, that is, Hungary had had television broadcasting in those days. Friends of mine who worked as journalists during the last two decades of the Kádár regime tell me that, despite the limitations imposed on them by the regime, they had more freedom than those journalists who still work at MTV. The better ones were fired years ago; those who remained do what they are told.

I hate to think how much money MTV spent on this last-minute campaigning for a valid and successful referendum. One reporter was sent to Belgrade to interview “migrants” who are stuck there. Another went to France. Another was dispatched to the “capital of Székelyföld,” which is a fiction of the Hungarian right since there is no way Romania will grant autonomous status to the two counties where Hungarian-speaking Szeklers are in the majority. Another journalist stood in front of a former refugee camp in Debrecen.

The anchor at intervals asked for the latest developments in Belgrade. The correspondent there reported that the “migrants” are breathlessly waiting for word on the outcome of the referendum. If it is not valid, they are planning to storm the Hungarian border first thing Monday morning. Ten or fifteen minutes later the anchor got in touch with the reporter in Belgrade again for “the latest developments.”

Then came the turn of the reporter from France. She was in the village of Allex in southeastern France where, as several French- and English-language papers reported in mid-September that“furious villagers have plunged France’s asylum system into chaos after demanding a vote on whether to kick out migrants re-homed in their neighborhood.” Allex had to take 50 refugees and the locals, egged on by the Front National, created a situation that became explosive. They demanded a referendum, which couldn’t be held because localities cannot decide on immigration issues. This news was picked up by right-wing Hungarian internet sources like Origo, 888.hu, and Pestisracok.hu around September 15. So MTV sent a special correspondent to this village to record a conversation with the mayor about “the lack of democracy” in France.

The reporter in Csíkszereda told MTV’s audience in Hungary about the great enthusiasm among the Szeklers for this referendum. Népszabadság’s Bucharest correspondent, who was also in Csíkszereda, reported otherwise. According to the Hungarian consul-general, 17,525 people asked for ballots and instructions to vote on Sunday but 11,820 (67.45%) didn’t bother to pick them up. In Cluj/Kolozsvár the situation was a bit better. All in all, there was not much to see in Csíkszereda. Most people had already voted by mail and, as we know, more than 16% of the ballots were invalid. According to the National Election Office, 30,705 ballots came from Transylvania before October 1.

Then came the story of all the atrocities that “migrants” had committed in the last year or so in Hungary. The reporter stood in front of the by now empty barracks that used to house refugees in Debrecen. The whole neighborhood was ruined, there was litter everywhere, fighting broke out over some dispute about the Koran, every time they wanted something some migrants climbed up on a tower and threatened to jump if their demands were not met. In short, it was sheer hell and, if migrants were allowed to enter Hungary, the whole country would be like that. The story then continued with the “terrorists” in Röszke who threw rocks at the policemen, people at the Keleti Station, and the march toward Vienna. A long litany of atrocities committed by the “migrants.”

Finally came a series of interviews with politicians and ordinary citizens who all voted no and who explained their weighty reasons for doing so. These stories were packed into one hour of non-stop propaganda, which was outright stomach turning.

television-propaganda

I decided to write about the hour I spent on the state propaganda channel of a so-called democratic country because the defeat of Orbán’s referendum is even more momentous when viewed in the context of this government attempt at brainwashing voters.

Although most foreign and domestic observers consider the result a colossal failure for the Hungarian government, the Fidesz leadership gathered stone-faced in front of a small and somewhat artificially enthusiastic crowd to announce the government’s great victory. Journalists were forbidden to be present. In a short speech Viktor Orbán shamelessly claimed that nine out of ten Hungarians voted for the sovereignty of Hungary. “Brussels or Budapest. That was the question and we decided that the right of decision lies solely with Budapest.” Although I often get confused with numbers, I’m pretty sure that 2,978,144 is not 90% of 8,272,624 eligible voters.

As for his future plans concerning a change of the constitution, it is about as illegal as the referendum itself was. I know that Jobbik will support it because Gábor Vona’s original suggestion was a simple change of the constitution, which Fidesz refused to consider and instead launched the referendum campaign. We don’t yet know whether the democratic opposition parties will present a common front. So far DK and MSZP have announced that they will boycott any parliamentary action concerning an amendment to the constitution. The small Magyar Liberális Párt also expressed its disapproval of changing the constitution on account of the refugee quota issue.

Tomorrow I will attempt to shed some light on the very complicated issue of the relationship between the referendum and the constitution. Meanwhile we will see how Orbán handles this new situation. I suspect with belligerence and even more hateful speeches against both the refugees and the opposition. 444.hu recalled today an interview with Anikó Lévai, Orbán’s wife, in Story magazine a couple of years ago. She told the reporter that her husband is unable to lose and gave a couple of examples. When they run together, he pretends that he is close to chocking and is far behind, but in the last minute he revives and sprints ahead, beating her. Only once did it happen that they took part in a ski competition where she came in first and he second. By the time the results were announced Orbán had arranged to separate the sexes, and thus he was first in the men’s category. He is always ready to change the rules of the game. I think this is what we can expect.

October 3, 2016

The Hungarian media scene is still in flux

Although the Hungarian government’s only concern of late seems to be how to keep asylum seekers out of the country, I don’t want to succumb to the same tunnel vision. And so today I’m turning to the state of the Hungarian media.

So-called public (közszolgálati) television and radio are by now mere mouthpieces of government propaganda. Magyar Rádió is still, by default, the station that most people who are interested in more than pop music listen to. Magyar Televízió’s M1, a news channel, turned out to be a flop. On the other hand, a few days ago MTV began broadcasting a sports channel that is, not surprisingly, a hit since most Hungarian football games can be seen there and only there. Of course, the government’s media experts made certain that the canned news of MTV can also be heard on the sports channel. So one cannot escape the barrage of propaganda.

Back in May I wrote a post on the new media landscape, which included the purchase of Napi Gazdaság, a financial daily that imitated the look of The Financial Times. Former editors of Magyar Nemzet followed their editor-in-chief and began transforming Napi Gazdaság into a second Magyar Nemzet. As far as the contents are concerned the work has been pretty well completed, but the name of the newspaper doesn’t really fit, nor does its colored paper. A few days ago we learned that the new quasi-government paper will be called “Magyar Idők” (Hungarian Times), and soon enough it will be printed on normal newsprint.

The capital that was originally sunk into the paper was relatively modest, but subsequently János Sánta, the beneficiary of the latest redistribution of the wholesale sector of the tobacco state monopoly, purchased a 49% stake in the new paper. I wrote about the details of this redistribution, which benefited only Sánta’s Continental Tobacco Group and British American Tobacco, in a post titled “The Orbán government in action: Graft and fraud.” Clearly, Sánta was told that it was time to pay his benefactor, Viktor Orbán, for the fantastic business opportunity. The deal was most likely struck way before the government decision was announced.

Meanwhile Árpád Habony, Orbán’s mysterious adviser, and others are working on new projects. They want to come out with an online news site, but nothing has materialized yet. On the other hand, they put together Lokál, a free paper that is supposed to replace the very strongly pro-Fidesz Helyi Téma that went bankrupt a few months ago. According to Origo, this new paper seems to avoid political topics altogether and concentrates on the activities of Hungarian celebrities.

It has also been widely reported that Andy Vajna, formerly producer of the Rambo and Terminator movies, who was rumored to be interested in buying TV2, is now thinking of starting a cable television station of his own. There is no question in whose service Vajna’s station will be if it materializes. Andy Vajna, who left Hungary as a young boy in 1956, has made a spectacular career for himself in Hungary. His latest coup is that he will run five of Hungary’s eleven gambling casinos. His life in and out of Hungary certainly deserves a post or two.

Heti Válasz only last week published a very critical article about Andy Vajna's  financial affairs

Heti Válasz only last week published a very critical article about Andy Vajna’s financial affairs

These accomplishments are not, however, enough for Viktor Orbán. He wants to get rid of all of the media outlets still in the hands of Lajos Simicska and his business partner, Zsolt Nyerges: Magyar Nemzet, HírTV, Lánchíd Rádió, Heti Válasz, and Class FM, the only commercial radio station that can be heard everywhere in the country. An unlikely person has surfaced as a potential buyer of a couple of print and online publications: Mária Schmidt, the court historian and director of the House of Terror. Apparently, Schmidt is interested in buying Heti Válasz and perhaps Origo.

Mária Schmidt is a very rich woman. She inherited quite a fortune from her husband, who died unexpectedly in 2006. Népszabadság learned that she recently established a company called “Médiaháló” (Media Net) and is looking for newspapers to buy. She put out feelers to Magyar Telekom, which apparently has been wanting for some time to get rid of Origo. The other paper she is interested in is Heti Válasz. But Lajos Simicska, despite his recent troubles at the hands of Viktor Orbán’s government machine, is not ready to sell any of his media holdings. I don’t know how long Simicska will be able to maintain his unbending attitude because, as things stand now, Viktor Orbán has made sure that Simicska’s firm, Közgép, will not be able to bid for any government contracts in the next three years. Simicska is ready to fight the decision and, if necessary, go to the European Court of Justice, but that takes time. And who knows what other “misfortunes” will befall Simicska in the interim.

Whether Origo will land in Mária Schmidt’s lap is not at all certain because another newly established media firm, Brit Média Befektetési Zrt, already started negotiations with Telekom months ago. The company’s majority stake belongs to B’nai B’rith International, based in Brussels. András Jonatán Megyeri is a minority owner. Megyeri at one time worked for TV2 and Viasat, a high-speed internet company. He is a religious Jew who serves as the volunteer cantor of the Bét-Sálom Synagogue. A couple of weeks ago his new company invested 40 million forints in KlubRádió, which is still in dire financial straights. Mária Schmidt versus B’nai B’rith International, I’m curious whom Magyar Telekom will choose. I’m sure that opponents of Viktor Orbán are keeping fingers crossed for Brit Média.