Tag Archives: PR-Telekom

Silencing the media: Hír TV

I have noticed in the last month or so that Fidesz and the Orbán government are paying far too much attention to Hír TV, which has gone through quite a metamorphosis since February 6, 2015, the day known in Hungary as G-Day . It was on that day that Lajos Simicska told the world that Viktor Orbán and he had parted ways. Moreover, he called Orbán “geci,” which I “politely” translated at the time as “prick.” In the original it was much worse. After this day Simicska’s daily paper Magyar Nemzet, his radio station Lánchíd Rádió, and his television station Hír TV, ceased to be government mouthpieces. I must say that, as a result, the quality of Magyar Nemzet and Hír TV has vastly improved. It is another matter that one can only marvel at the “ideological flexibility” of those reporters who remained, because the change from a pro- to an anti-government stance took place practically overnight.

The loss of Hír TV must have been a heavy blow to the Orbán government, which it tried to redress by getting Andy Vajna, the former American-Hungarian movie producer, to purchase TV2, a commercial station that serves the whole country. Although the producers of TV2’s newscast have been doing their best to tarnish the opponents of the government, Viktor Orbán is still not satisfied. At least this is the impression I got when I heard that Gábor Széles, a far-right Fidesz supporter, was ready to sell his Echo TV to Lőrinc Mészáros. With the change of ownership, the work of making Echo TV, a formerly right-radical station, into a replacement for Hír TV began. At the same time, Fidesz is doing its best to squeeze Simicska’s Hír TV financially.

Hír TV was Fidesz’s channel from the moment of its inception in January 2003. The first president of the company was the same Gábor Borókai who had been the government spokesman of the first Orbán government (1998-2002). Many of the channel’s early reporters actually ended up working for the government after 2010. In October 2015 Péter Tarr, deputy CEO of Hír TV, admitted that “members of the government’s communication team visited the station at least once a week in order to give instructions” to those responsible for the ideological content of the station. By 2007 Hír TV could reach 2.1 million households.

After G-Day, many of the top brass both at Magyar Nemzet and HírTV left, among them the staff of “Célpont” (Target), who were investigative journalists. For a while this very popular weekly program was off the air. Now, however, it is back, and rumor has it that considerable effort, financial and otherwise, is being expended to make it HírTV’s flagship program, alongside Olga Kálmán’s forthcoming interview show. Given the incredible corruption surrounding the present government, a program of this sort is certainly a good investment, especially since ATV doesn’t have the financial resources to include such a show in its programming lineup.

Distressed by all these changes at Hír TV, Fidesz and the Orbán government moved into action. Even earlier, the Fidesz leadership had forbidden members of the government and high officials of the party to accept invitations from Hír TV. Now they are putting pressure on cable companies, suggesting that they drop Hír TV from their offerings. One company, PR-Telecom, obliged and announced that as of January 1, they had dropped Hír TV along with six other, mostly foreign-language, channels. At the same time the company announced that 14 new channels will be available, among them six that are owned by Andy Vajna. While they were at it, the company picked up two porn channels as well. The majority stakeholder in PR-Telecom is an off-shore company in Malta, Central Eastern Cable & Media Group Limited, whose owner is the same man in whose yacht Lőrinc Mészáros was seen in the harbor of Zadar last summer. What a coincidence, don’t you think?

Soon enough Magyar Nemzet discovered that PR-Telekom had received state aid to the tune of 3.3 billion forints a couple of months before the cable company informed Hír TV of its decision to break its contract. The grant (and it’s an outright grant, not a loan) for improvements of the company’s network in certain regions of the country came from money Hungary had received from the European Union. This is how the EU is unwittingly aiding the undemocratic policies of the Orbán government. Luckily, not all is lost as far as Hír TV is concerned. Since the cable company’s breach of contract was illegal, those subscribers who would like to switch service providers can do so without any penalty. At least this is what Hír TV claims on its website.

Meanwhile Hír TV has been hiring people right and left. Some of them came from the defunct Népszabadság, others from the state television. The government mouthpiece, Magyar Idők, has been watching all this with a certain amount of apprehension. Its articles talked about the alleged tension within Hír TV because the same Péter Tarr who earlier had complained about government interference in its programming now announced that the channel will be even more “critical of the government.” The newspaper provided a long list of reporters who have already joined or will join Simicska’s cable network.

The government-sponsored Pesti Srácok learned that Simicska’s partner in Közgép Zrt., Zsolt Nyerges, had announced that he is no longer ready to sacrifice his quite significant wealth on Simicska’s “pointless fight” with Viktor Orbán while their business is dying. Apparently the “discussion” was so vehement that it almost turned into a fist fight. Whether such an encounter happened or not (Nyerges denies that it did), Közgép announced Nyerges’s retirement as CEO and the appointment of Ildikó Vida in his stead. Her name ought to be familiar to the readers of Hungarian Spectrum since she used to be head of the Hungarian Internal Revenue Service. She was suspected of corrupt practices and thus barred by the U.S. government from entering the United States.

Viktor Orbán takes the remaining few opposition electronic media outlets deadly seriously. As it stands, by now there are only two government-critical television channels left in the country. Both can be reached only by cable. Hungarian political observers are convinced that 90% of all media today is in government hands. Yet it seems that 90% is still not enough. Viktor Orbán seems set on silencing all voices critical of his regime.

This reminds me of an article by Ekaterina Shulman, a Russian political scientist, which I read in a Hungarian summary. She called Putin’s Russia a “hybrid regime,” 80 percent propaganda and 20 percent coercion. This description of the leading illiberal democracy also fits the regime Viktor Orbán has built in the last seven years. Even the arch-conservative Batthyány Circle of Professors, which in the past had found the state of the country to be picture perfect, recently called attention to the gap between “appearance and reality,” the former having the upper hand in today’s Hungary. And to sustain appearance and suppress reality a government needs a full pipeline of propaganda with a healthy dose of coercion.

January 16, 2017