Tag Archives: Reporters Without Borders

Elemental rearrangement on the Hungarian right?

Over the past few years we often heard that the regime Viktor Orbán built in the last five years can be dismantled only from the inside. Internal dissatisfaction with the leadership will one day reach such proportions that it will force the retirement of Viktor Orbán and his closest associates. Until recently, however, we didn’t see any such movement within Fidesz, despite its steady loss of sympathizers and supporters. We do know that there are insiders, including Fidesz members of parliament, who would like to get answers to their questions and who complain to reporters that they have been waiting a long time for an opportunity to discuss the problems the party is facing, without any success. Still and all, I don’t see any serious cracks in the solid political wall of Fidesz.

The right-wing media is another matter. Although some talking heads predict that the Simicska affair will blow over in no time, I disagree. I believe that the Simicska-Orbán falling out will have serious repercussions in the media world, signs of which have already appeared. My bold prediction, admittedly mixed with a large dose of wishful thinking, is that the fomentation in the media will facilitate the collapse of the Orbán-led political edifice.

On what do I base this prediction? First of all, there are signs that Lajos Simicska means business. He will use his considerable talent and financial resources to build a media empire that can take on state television and radio, a task that is, let’s face it, not terribly difficult. He began by appointing Péter Tarr to be one of the directors of HírTV. Tarr worked for Radio Free Europe until 1994 when he moved over to MTV. In 1997 he became the first managing editor of RTL Klub. In that capacity he was influential in exposing some of the corruption cases of the 1990s. According to Esti Újság, Tarr is gathering a fantastic staff at HírTV that should be able to produce the best news television in Hungary. The plan is to produce a program that “would restore the pillars of democracy and the power of the media.” Well, one could say that this is far too optimistic a scenario and that Simicska is not the most obvious man to lead the fight for democracy and against corruption. Admittedly, but he seems determined to ruin his old friend Viktor Orbán. People who know both men, like Gábor Fodor, a former friend from college days, are certain that this fight will last until only one of them is left standing.

So, what are the signs that encourage me to predict real changes on the mediascape? First of all, the report from the far-right wing media that half of the reporters of Magyar Nemzet and HírTV had quit turned out to be premature. For instance, Szabolcs Szerető, one of the people who quit last Friday, has already changed his mind and returned to the fold. He was the editor of the Monday edition of the paper.

Second, one can already detect substantial changes both in news reporting and in the opinion pieces in Magyar Nemzet. Let’s take a piece of news that has occupied the Hungarian media in the last two days. The chairman of Fidesz’s youth branch (ifjúsági tagozat) was caught with €30,000 of counterfeit currency. Fidesz immediately tried to distance itself, claiming that the young man had been removed from the party way back in 2012. The proof they presented was specious. In the past Magyar Nemzet would have supported the Fidesz position regardless of how ridiculous it was. But not this time. Let’s start with the headline: “He didn’t pay his membership fee and therefore was expelled?” The article continues with an honest description of the case and leaves no doubt that the Fidesz version is most likely untrue. In fact, when the article refers to the culprit as the “former chairman” of the organization, the writer or the editor put a question mark after the word “former.”

The same is true of Zsuzsanna Körmendy, who used to write the most vicious editorials about the opposition and was always supportive of the government and Fidesz. Zsolt Bayer predicted that “everybody from Csaba Lukács to Zsuzsanna Körmendy will quit because they will not be ready to write articles” demanded by Simicska. Yet today Körmendy wrote a piece titled “Self-examination never hurts.” Here Körmendy confronts her readers with the steady decline in Fidesz support and calls on the party “to examine its decisions thoroughly.” From here on the government should make wiser and more thoughtful decisions because “there is nothing more pitiful and destructive than taking back in full or in part earlier decisions. One ought not to experiment with citizens who have been losing their patience.” This kind of language is new in Magyar Nemzet. So it’s no wonder that Policy Agenda, a think tank, is certain that “after five years of governing Fidesz has lost its media,” which will be deadly for the future of the party.

But that’s not all. The most faithful Gábor Borókai, editor-in-chief of Heti Valóság, who served Viktor Orbán’s government as its spokesman between 1998 and 2002, stood by Lajos Simicska and against his former boss in an editorial that appeared today. For Borókai it is obvious that with the Simicska-Orbán duel “an unpredictable tectonic shift began that will turn into an elemental rearrangement on the right.” According to him, that kind of change has been long in coming. In plain language, the performance of the third Orbán government is dismal. In the past year Viktor Orbán has been preoccupied with his balancing act between Merkel and Putin while at home everything is falling apart. People have had enough of a government that wants to rearrange every facet of their lives. They want to be left alone.

Collapse

Of course, Borókai is still a man of the right, but not the kind that Orbán surrounds himself with these days. He is yearning for the “western, strong, sovereign and ‘polgári’ Hungary which Viktor Orbán wanted to build in 1998.” In 2010 Orbán set out to fulfill this wish, and he did rebuild a devastated economy, but “since then everything around us has changed for the worse. While searching for new solutions one shouldn’t forget the original goal. Otherwise, the chandelier will fall on us.” Borókai’s piece is full of contradictions, but it must be difficult to admit that his assessment of Viktor Orbán and his ideology has most likely been wrong all along. Even in 1998 when he decided to represent the first Orbán government. At one point he claims that “it is not too late” for Fidesz to find itself, but elsewhere he talks about an elemental reorganization of the right. Eventually these right-wing journalists will sort out their ideas, but at least they have begun writing as individuals instead of media servants of the government.

Meanwhile Reporters Without Borders published its World Press Freedom Index, 2014. In the last four years Hungary’s ranking dropped from 23d to 64th out of 180 countries. While the situation in Poland, the Czech Republic, and Slovakia is considered to be good, in Hungary there are “noticeable problems.” Even the Romanian press is freer than the Hungarian. Hungary is in the cluster with Croatia, Serbia, Kosovo, Macedonia, Greece, and Albania. Nothing to be proud of. But perhaps there will be a revolt of the right-wing journalists and with it will come a freer press and perhaps even political change.